Την Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου επισκεφτήκαμε το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και οι μαθητές συμμετείχαν σε εκπαιδευτικά, βιωματικά και διαδραστικά προγράμματα. Πιο συγκεκριμένα η Α’ τάξη γυμνασίου παρακολούθησε το πρόγραμμα “ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΣΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ” το περιεχόμενο του οποίου συνοψίζεται στις έννοιες της αλληλεγγύης, του ανθρωπισμού και του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Οι «Γιατροί του Κόσμου» υλοποιούν πρόγραμμα με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών της δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης για την προώθηση της ανοχής στη διαφορετικότητα.
Με άξονα την έννοια της διαφορετικότητας και της ξενοφοβίας και μέσω διαδραστικών συζητήσεων,μίλησαν με τους μαθητές για:
? Την έννοια της μετανάστευσης
? Αιτίες της μετανάστευσης
? Πώς ορίζεται η έννοια του «ξένου»;
? Πώς αντιμετωπίζουμε το «ξένο»;
? Υπάρχει φόβος για το «ξένο» και τι μας τον
προξενεί;
? Ανάλυση της δικής μας συμπεριφοράς
? Αναγνώριση στερεοτύπων και
προκαταλήψεων
? Συμφιλίωση, ενότητα, κοινωνική
αλληλεγγύη
? Προβολή υλικού
Η Β΄τάξη Γυμνασίου παρακολούθησε το πρόγραμμα ” ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ:ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΜΦΙΔΡΟΜΕΣ;”
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Τηλεόραση και πολιτισμός: σχέσεις αμφίδρομες», μέσα από την προβολή
βίντεο και τη δημιουργία ομάδων συζήτησης, επιχειρεί να διερευνήσει τη σχέση της τηλεόρασης με τον
πολιτισμό, τις τέχνες και τα γράμματα αλλά και με την καθημερινότητά μας.
Η τηλεόραση, ο ιδιαίτερος ρόλος της, οι εκπομπές και η τηλεοπτική μας καθημερινότητα, η σχέση της με τον
πολιτισμό και τις τέχνες είναι μερικά από τα θέματα του Προγράμματος, το οποίο έχει στόχο να διερευνήσει
και, γιατί όχι, να αποκαλύψει τις πολλές και διαφορετικές πτυχές του πιο δυνατού μέσου ενημέρωσης.
Η τηλεόραση αποτελεί αναμφίβολα ένα κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Μπήκε στη ζωή μας, έγινε μια
καθημερινή πραγματικότητα κι ένα από τα βασικότερα μέσα ενημέρωσης, ψυχαγωγίας και διασκέδασης.
? Η κατανόηση του ρόλου της μέσα στη σύγχρονη κοινωνία είναι μια διαδικασία αρκετά περίπλοκη.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν από τη λειτουργία της μέσα σε συγκεκριμένες συνθήκες ?πολιτικές,
κοινωνικές και άλλες? πολλά.
? Η τηλεόραση ενημερώνει; ψυχαγωγεί; διασκεδάζει; Ποια είναι η σχέση της τηλεόρασης με τον πολιτισμό
και τη μόρφωση; Με το θέατρο, τη μουσική, το βιβλίο, τα εικαστικά;
? Τα τηλεοπτικά κανάλια συνεισφέρουν στη γνώση και τον πολιτισμό μέσω των προγραμμάτων που
επιλέγουν;
? Στο πρόγραμμά τους περιλαμβάνονται εκπομπές τέχνης, λόγου, πολιτισμού ή και επιμορφωτικές;
? Οι τηλεθεατές ενδιαφέρονται πραγματικά για τις εκπομπές που έχουν άμεση σχέση με τον πολιτισμό;
? Ποια σχέση δημιουργούν οι ενήλικες ή και τα παιδιά με την τηλεόραση και τι σημαίνει ενεργός ή
παθητικός τηλεθεατής;
Η Γ’ τάξη Γυμνασίου παρακολούθησε το πρόγραμμα “Διαχείριση του στρες και εκπαίδευση στη διεκδικητική συμπεριφορά”
Μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά σχολικής ηλικίας εκδηλώνουν συχνά στρες και η κύρια αιτία του
διαμορφώνεται κυρίως από τους καθημερινούς μικροστρεσογόνους παράγοντες (π.χ. αυξημένες
απαιτήσεις στο σχολείο, συγκρούσεις με φίλους). Οι καθημερινοί αυτοί στρεσογόνοι παράγοντες
σε συνδυασμό με τα εκάστοτε στρεσογόνα γεγονότα που μπορεί να βιώνει ένα παιδί (π.χ. διαζύγιο,
αλλαγή οικονομικής κατάστασης γονέων), αλληλεπιδρούν και έχουν συχνά αθροιστικά αποτελέσματα.
Επηρεάζουν σημαντικά την ψυχική και σωματική υγεία του παιδιού σε ένα ευρύ φάσμα ψυχοσωματικών
εκδηλώσεων, όπως πονοκεφάλους, πόνους στο στομάχι, νευρικότητα, χαμηλή συγκέντρωση ή δυσκολίες
στον ύπνο. Είναι σημαντικό λοιπόν τα παιδιά από νωρίς να μάθουν να αναγνωρίζουν το στρες και να
γνωρίζουν πώς να το διαχειρίζονται αποτελεσματικά. Σε αυτό θα τους βοηθήσει και η εκπαίδευση στη
διεκδικητική συμπεριφορά, δηλαδή μία δεξιότητα για το πώς να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις ανάγκες
τους, να διεκδικούν αλλά και να υποχωρούν. Η διεκδικητική συμπεριφορά ενισχύει την αυτοπεποίθηση,
την αυτοεκτίμηση, ενώ παράλληλα βοηθά τα παιδιά να παίρνουν αποφάσεις και να αναπτύσσουν τις
επικοινωνιακές τους δεξιότητες.
Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι:
? Η ενημέρωση και ψυχοεκπαίδευση γύρω από το στρες. Πώς το αναγνωρίζουμε στο σώμα και στη σκέψη
μας;
? Tρόποι αποτελεσματικής αντιμετώπισης: με βιωματικές ασκήσεις (αναπνοές, νευρομυϊκή χαλάρωση)
και εντοπισμό αρνητικών σκέψεων.
? Εισαγωγή στη διεκδικητική συμπεριφορά: τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να επικοινωνούν
τις ανάγκες τους με πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Λασκαρίδη. Τα παιδιά με συνοδεία ξεναγού περιηγήθηκαν στους χώρους της Βιβλιοθήκης και ενημερώθηκαν για την ιστορία της.