R4C Art&Science Across Greece

Η δράση/πρωτοβουλία «Art & Science across Greece» στοχεύει στην ενίσχυση του επιστημονικού γραμματισμού και την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα σε μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίων και Λυκείων μέσα από το συνδυασμό της επιστήμης και τη δημιουργική αξιοποίηση των εικαστικών τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνδιοργανώνεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), την Ελληνογερμανική Αγωγή (ΕΑ) και το Ιταλικό Ινστιτούτο Πυρηνικής Φυσικής (INFN) στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Reflecting for Change (R4C) με σκοπό την προώθηση της σχολικής καινοτομίας και της εκπαιδευτικής αλλαγής υποστηριζόμενο από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ).

Το σχολείο μας το 2 Ημερήσιο Γυμνάσιο Θήβας -Πινδάρειο συμμετέχει με δύο έργα που τελικά συνδυάζονται και το ένα συμπληρώνει και ενισχύει το άλλο.

Η 1η ομάδα της Β΄ Γυμνασίου εμπνευσμένη από την έννοια της ισορροπίας ενός αντικειμένου κατασκευάζει έναν ιδιαίτερο κύβο 20Χ20Χ20 του Ρούμπικ. Τίτλος του έργου : ART SCIENCE ΠΙΝΔΑΡΕΙΟ 2 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΗΒΑΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ “Ένας ιδιαίτερος Κύβος του Ρούμπικ-Ισορροπία Ψευδαισθήσεων. Οι έξι έδρες του σε ένα χαρτονένιο καμβά εκφράζουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις των μαθητών και μαθητριών. Μέσα από την τεχνική “Οp Art” (Optical Art) το έργο του κύβου με τις διαφορετικές απεικονίσεις σε κάθε έδρα προκαλεί τους θεατές να τον πάρουν στα χέρια τους και να τον περιστρέψουν. Η κάθε έδρα δημιουργεί διαφορετικές οπτικές ψευδαισθήσεις του χώρου, του όγκου και του βάθους σε αντίθεση με τον κύβο του Ρουμπικ που σε προκαλεί να συνδυάσεις κάθε σειρά  και στήλη χρωμάτων. Ο παραλληλισμός του έργου με τον κύβο του Ρούμπικ εκφράζεται μέσα από τα έργα των δεκατετράχρονων μαθητών/τριών της Νάσιας, της Αναστασίας, της Μαρίας, της Αθανασίας και του Αναστάση με μια μοναδική προσπάθεια προσέγγισης της ισορροπίας και της  συμμετρίας με διαφορετικά σχήματα και προβολές ανά έδρα. Οι Op Art μαθητικές δημιουργίες ισορροπούν μοναδικά με μια ιδιαίτερη γεωμετρικότητα ανά έδρα δημιουργώντας ένα πολυεπίπεδο παιχνίδι έναν ιδιαίτερο κύβο του Ρούμπικ  που σε καλεί να τον γυρίσεις πολλές πολλές  φορές και να επιδοθείς σε ένα αέναο παιχνίδι.

Η 2η Ομάδα της Γ΄γυμνασίου σε έναν χαρτονένιο καμβά σχεδιάζει δύο ενδημικά κρινάκια . Στη συνέχεια  ο πίνακας ντύνεται με ψηφίδες από κομματάκια Cd και DvD . Έχοντας μελετήσει διαδικτυακά και μέσα από το μάθημα της φυσικής  Γ΄ Γυμνασίου πως ανακλώνται τα κρινάκια στο νερό και πως ένα απλό υλικό  όπως το Cd ή το DVd  θα δώσει το υλικό για την εικαστική μας προσέγγιση θα δημιουργήσουμε ένα Ψηφιδωτό πίνακα με  κρινάκια “επιταχυντές” οφθαλμαπάτης. Τα Cd και τα DVD όταν κομματιάζονται  λειτουργούν σαν καθρέφτες και σαν άλλοι δίσκοι του Νεύτωνα που αντανακλούν και αναλύουν το φως. Λειτουργούν σαν πρίσμα, όπου κάθε ψηφίδα αντανακλά δέσμες φωτεινών ακτίνων, πράσινες , μπλέ, πορτοκαλί δημιουργώντας έναν καμβά –φάσμα μοναδικών χρωμάτων και ιριδισμών. Οι μαθήτριές μας Ροσέλα, Αθηνά, Τζένη, Ένη και Τζίνα συνεργάζονται και δημιουργούν ένα ψηφιδωτό πανδαισίας χρωματικής, εμπνευσμένες από την ιδέα της ανάλυσης και της ανάκλασης του φωτός όταν αυτό πέσει πάνω σε μια σταγόνα ή σε ένα Cd. Το έργο αποτυπώνεται σε ένα χαρτονένιο καμβά 50Χ50 που τελικά αποτελεί τη βάση της ενίσχυσης της δημιουργίας της 1ης ομάδας μιας και φωτιζόμενο προκαλεί πολλαπλές ανακλάσεις των μοτίβων του κύβου . Τίτλος του έργου “Ψηφιδωτά κρινάκια επιταχυντές Οφθαλμαπάτης”